Voting

My Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

!! A.d.s !!

Thursday, June 24, 2010

!! Akademi Al-Quran VS Imam Muda !!

Dua2 program ni adla program kerohanian yg ptot kita tonton… ianya seolah2 anjakan paradigma pd semua golongan untuk mendekati Islam.. Biar pown ramai antara glgn kwn2 kita yg berkata… “Alim sgt la kau ni..” “aik da bertaubat ke?” jgn layan.. ag aku ni semua satu approach yg baik yg melibatkan belia… bukan aku nak ckp semua belia tu da teruk or bukan aku ni baik SGT! Tp mslh nya. Se”social” kita pown kne taw gak hukum hakam, ye la kita kan ISLAM… xkan letak dlm IC je agama ISLAM tp pd hakikatnye.. ramai yg x praktik kan nya… aku pown dulu teruk gak.. tp xd la aku BURNOUT sgt pasal agama ni… wlu pown kerohanian xbpe nak mantap.. tp aku terus belajar… ye la ISLAM AGAMA yg KAMIL.. @ sempurna… so xsalahkan kita belajar kepada sesuatu yg akan membimbing kita jd lebih ke jalan yg lebih baik n diredhai Allah.. (pjg lak mukadimah aku ni..)

Sebenarnya.. dua2 siaran ni aku suka sgt tgk.. AQ aku mmg xpnah miss setiap season… Imam muda lak satu program baru dari Astro… aku ley solute gak la Astro ni.. satu program yg x melibatkan SMS.. salu kan Astro kaya ngn AFUNDI la.. AFMASUK la.. tp bakatnya.. xd la se”gah” mana pown… melainkan dari basic background para peserta… mmg owg ckp susah na msok AF.. tp ramai je yg ad bakat na msok cuma x reach quality yg diinginkan je.. (Kan da melalut).. okai kita berbalik semula pada AQ and IM… aku Cuma nak ckp dua2 program ni… aku susah na tgk coz jatuh pd hari yg sama siaran nye… Hari: Jumaat (setiap Jumaat) pada Pukul : 9.00 mlm… Channel masing2 la… ad TV9 and Astro Oasis…

aku kelam kabut nak tgk dua2 siaran ni… mana x nye.. nak tgk AQ.. IM tgh bersiaran… and vice versa la… saba je la.. ktowg satu family mmg di didik oleh arwah ayah tok tgk mende2 ni… kdg2 mende2 ni diluar kemampuan kita or even kita xpnah taw pown wujud keadaan sedemikian… AQ aku pham tok pilih yg terbaik tok wakil Malaysia nti masa tilawah… IM lak pencarian IM yg ley membentuk akhlak n ciri2 seowg imam pd usia muda… tp aku nak ag pendapat sket la…(kt cini je la).. aku berpendapat bahawa.. IM xptot ad penyingkiran… para peserta harus diberi peluang hingga ke akhirnya baru pilih mana yg terbaik…. Biar pown mereka masih muda (aku ase la…)..

Selain drpd tu gak… aku berpendapat bahawa context atau perspective tok seowg imam agak meluas kerana they should know every single thing happen on earth.. coz they have to lead the people to FIS SABIL LILLAH… (menuju ke jalan Allah)… sejuk hati bapak.. sejuk perot ibu yg mengandungkan anak2 seperti mereka.. yg berani menyahut cabaran utk menguji tahap pengetahuan agama mereka…. What ever pown.. aku tetap doa kan kedua2 program ni berjalan lancar n mendapat sambutan yg hangat dari penduduk Malaysia… aku tetap sokong2 program2 kerohanian yg mcm ni… yg membantu aku lebih pham tentang ISLAM wlu pown secara tidak langsung…. =)

~ Wassalam ~

No comments: